Városlista
2025. július 27, vasárnap - Olga

Hírek

2011. Szeptember 14. 07:21, szerda | Belföld
Forrás: OrientPress

Jelentős változások áram- és gázszámláinkon - mire figyeljenek a fogyasztók?

Jelentős változások áram- és gázszámláinkon - mire figyeljenek a fogyasztók?

60 nap tartozás után már kikapcsolható a fogyasztó a szolgáltatásból, új díjelemet kell fizetni, de a számla bruttó összege nem módosul.

A tudatosabb, áram- és gázszámláikat rendszeresen ellenőrző fogyasztók az elmúlt egy-két hónap során már szembesülhettek azokkal a jelentős változásokkal, amelyek a 2011. július elsejével hatályos törvénymódosítás kapcsán léptek életbe.


A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége tapasztalatai szerint még sok fogyasztó nincs tisztában az új szabályokkal, amelyek azonban számukra is lényeges rendelkezéseket tartalmaznak, így az alábbiakban összefoglaljuk a fogyasztókat érintő fontosabb módosításokat.

Az első és legfontosabb változás, hogy az eddigi három hónap helyett a tartozást felhalmozó lakossági fogyasztók esetében két hónapra rövidült a kikapcsolási idő, igaz, hogy a szolgáltató azt csak három feltétel együttes teljesülése esetén kezdeményezheti. Az első feltétel szerint a lakossági fogyasztónak 60 napon túli késedelembe kell esnie fizetési kötelezettségével.

A második feltétel szerint a szolgáltatónak a tartozás tényéről és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer írásban kell értesítenie. Az első értesítésben a fogyasztó figyelmét fel kell hívnia azokra a kedvezményekre, amelyek a szociálisan rászoruló fogyasztókat megilletik, valamint tájékoztatnia kell őt az előrefizetős mérő felszerelésének lehetőségéről.

Végül, de nem utolsósorban feltételként került meghatározásra, hogy a fizetési haladék adása vagy a részletfizetési lehetőség kapcsán kezdeményezett egyeztetés sikertelenségét. Jó, ha tudják a fogyasztók, hogy az eddigiekkel ellentétben ezt az egyeztetést már nekik kell kezdeményezniük, nem pedig a szolgáltatónak. A kikapcsolással összefüggésben még érdemes megjegyezni, hogy arra nem kerülhet sor munkaszüneti napon, ünnepnapon, munkaszüneti vagy ünnepnapot közvetlenül megelőző munkanapon és külön meghatározott pihenőnapon.

Fontos azt a félreértést is tisztázni, hogy hiába került bevezetésre új díjtételként az úgynevezett kapcsolt termelésszerkezet-átalakítási díj, amelyet a szolgáltatók kötelesek külön feltüntetni a számlán, azonban ettől még az áram és gáz végső, bruttó ára nem emelkedett, mivel ezzel együtt az árszabások díjstruktúrája is megváltozott.

Az új szabályok kimondják, hogy a szolgáltatók az ügyfélszolgálati irodáikat úgy kötelesek működtetni, hogy lehetővé tegyék a fogyasztók jogainak megfelelő érvényesítését. Emiatt állandó ügyfélszolgálati iroda esetén a hét legalább egy napján annak este 20 óráig nyitva kell tartania, míg külön az áramszolgáltató ügyfélszolgálati fiókirodája esetén a hét során legalább az este 18 óráig történő nyitva tartást kell biztosítani. A könnyebb ügyintézés érdekében törvényben került rögzítésre az is, hogy a fogyasztók a személyes ügyintézés időpontjának előzetes lefoglalását elektronikusan és telefonon keresztül is intézhessék.

Az új törvény rendkívül pozitívan nagyobb védelmet kíván biztosítani a fogyatékkal élő fogyasztóknak. Ennek első lépcsőjeként meghatározza e fogyasztók fogalmát, mely alapján a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény szerinti fogyatékossági támogatásban részesülő személyt, valamint azt a személyt kell fogyatékkal élő fogyasztó alatt érteni, akinek az életét vagy egészségét közvetlenül veszélyezteti a szolgáltatásból való kikapcsolás vagy annak megszakadása.

Második lépcsőben az új szabályozás alapján a fogyatékkal élő fogyasztókat különleges bánásmódban kell részesíteni és ezt hatványozottan érvényre kell juttatni a méréssel, leolvasással, számlázással, díjfizetési módokkal kapcsolatosan igényeik intézése során. Fontos garanciát jelent az a rendelkezés, amely szerint még fizetési késedelem vagy nemfizetés esetén sem lehet kikapcsolni azt a fogyasztót, akinek az egészségét vagy az életét veszélyezteti a szolgáltatásból való kikapcsolás vagy annak megszakadása.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy számláik végösszegét minden esetben ellenőrizzék le befizetés előtt és amennyiben eltérést tapasztalnak a vélt és valós fogyasztás között, úgy a későbbi kellemetlen meglepetések elkerülése végett érdeklődjenek annak okáról a szolgáltatónál.

Ha pedig a jogosnak vélt panaszunkat a szolgáltató elutasítja, forduljunk a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez, amely a fogyasztói jogviták rendezésére hivatott és eljárása teljesen ingyenes és gyors.

OrientPress Hírügynökség

Ezek érdekelhetnek még

2025. Július 26. 10:01, szombat | Belföld

A Meta beszünteti a politikai hirdetéseket az EU-ban az uniós szabályozás miatt

A többek között a Facebook és az Instagram platformokat üzemeltető META, pénteken bejelentette, hogy októbertől beszünteti a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetéseket az Európai Unióban.

2025. Július 26. 09:58, szombat | Belföld

Visit Hungary: már több mint 10 millió turista érkezett az országba

Idén július 23-án lépte túl a vendégek száma a 10 milliót, már most Magyarország népességét meghaladó vendégforgalmat bonyolított a turisztikai szektor - közölte a Visit Hungary az MTI-vel pénteken.

2025. Július 26. 09:57, szombat | Belföld

Orbán Viktor: nemzetben gondolkodni azt jelenti, hogy nagyobb összefüggésben tekintjük a magyarság sorsát

Nemzetben gondolkodni azt jelenti, hogy nagyobb összefüggésben tekintjük a magyarság sorsát, semmint az akaratunk ellenére meghúzott államhatárokon belül élő magyarság szempontjai és érdekei

2025. Július 26. 09:51, szombat | Belföld

Kövér László: a keleti nyitás sikertörténete a kínai-magyar kapcsolatok alakulása

Magyarország számára a keleti nyitás politikájának sikertörténete a kínai-magyar kapcsolatok alakulása