Városlista
2025. május 23, péntek - Dezső

Hírek

2023. Október 05. 15:10, csütörtök | Belföld
Forrás: MTI

Külső forrásokat vonnának be a hazai vasút fejlesztésébe

Külső forrásokat vonnának be a hazai vasút fejlesztésébe

A napokban formálódik hivatalos kormányelőterjesztéssé az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV-Volán csoport által kidolgozott tíz évet felölelő vasútfejlesztési koncepció

- mondta az ÉKM államtitkára a Magyar Vasút 2023 című konferencián csütörtökön Budapesten.

Nagy Bálint a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által szervezett eseményen közölte, a koncepció célja, hogy újragondolják a magyar mobilitási rendszert és abban főszerepet adjanak a kötöttpályás közlekedésnek.

Kiemelte, hogy a kötöttpályás közlekedés megújításához elsősorban kiszámíthatóságra van szükség a pénzügyekben. Ehhez új alapokra kell helyezni a MÁV-Volán csoport finanszírozását és abban ki kell alakítani egy új, piaci finanszírozási lábat is.

Erre azért van szükség, mert olyan nagyságrendű a magyar vasút fejlesztésének forrásigénye, amely még az uniós források megérkezése esetén is túlmutat a nemzeti költségvetés lehetőségein. Ezért külső forrásokat, alternatív finanszírozási lehetőségeket kell beazonosítani és bevonzani - fejtette ki.

Ugyanakkor az államtitkár jelezte: "a régi rendszerbe nem öntünk új pénzt". Ez azt jelenti, hogy a MÁV-Volán csoportnak egyebek mellett a szervezeti felépítésében, hatékonyságában, irányításában és mindennapi működésében is gyökeresen meg kell újulnia ahhoz, hogy alkalmas legyen a fejlesztési források fogadására és felhasználására - mondta.

Közölte, a MÁV-Volán csoport átalakításával egy olyan céget akarnak létrehozni, amely gazdasági és társadalmi értelemben is képes mozgásban tartani Magyarországot.

Nagy Bálint elmondta, a vasútfejlesztési koncepció kiterjed az árufuvarozás mellett arra is, hogyan tud csatlakozni az ország a Közép-Európában kiépülő nagysebességű hálózathoz. Ezen felül azt is tartalmazza, hogyan teszik 21. századivá a magyar vasúttársaság járműparkját.

Utóbbi azért is szükséges, mert a magyar kötöttpályás infrastruktúra és a gördülőállomány nagy része "mára elérte a nyugdíjkorhatárát". Ezt a folyamatot olyan előre nem látható külső körülmények súlyosbították mint a világjárvány, az ukrajnai háború, energiaválság és a történelmi mértékű iparági infláció és az uniós pénzek hiánya - tette hozzá az államtitkár.

Úgy vélte, hogy Magyarországon a vasút életét tekintve a nehézségek jelentős része külső okokra vezethető vissza vagy a múltból örökölt. Ebből azonban ki kell metszeni Palkovics László miniszterségét, mert ekkor újították fel a székesfehérvári és az esztergomi vasútvonalakat és szerezték be a FLIRT és a KISS motorvonatokat - mondta Nagy Bálint.

Címkék: máv, vasútfejlesztés

Ezek érdekelhetnek még

2025. Május 23. 07:31, péntek | Belföld

NGM: a kormány elkötelezett a gazdaság fejlődésének biztosítása és a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése mellett

Magyarország történetének legjelentősebb autópálya-fejlesztése indul el 2025. szeptember 1-jén, amelynek keretében teljeskörűen megújul az M1-es autópálya.

2025. Május 23. 07:28, péntek | Belföld

Varga Mihály: a fenntartható gazdasági növekedéshez stabil pénzügyi rendszer kell

A magyar gazdaság évtizedes teljesítményében a német cégeknek is kiemelt szerepe van, ezért kulcsfontosságú, hogy a vámháború okozta változékony piaci helyzetben a német gazdaság ismét erőre kapjon

2025. Május 23. 07:22, péntek | Belföld

OGY - A jövő évi költségvetés megalapozásáról és az adótörvényekről is tárgyal a parlament

A jogi személyekről, a jövő évi költségvetés megalapozásáról, az adószabályokról és a nemzeti bankról szóló törvény módosításáról is tárgyal pénteki ülésén az Országgyűlés.

2025. Május 22. 06:00, csütörtök | Belföld

Háborúellenes költségvetésnek nevezte el Nagy Márton a jövő évi büdzsét

Háborúellenes költségvetésnek nevezte a 2026-os költségvetést a nemzetgazdasági miniszter a törvényjavaslat szerdai általános vitájában az Országgyűlésben.