2023. február 9, csütörtök - Abigél

2020. Október 02. 11:54, péntek | Külföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

Szupernagytömegű fekete lyuk hálójában lévő galaxisokat észleltek

Szupernagytömegű fekete lyuk hálójában lévő galaxisokat észlelt az Európai Űrügynökség (ESA) Nagyon Nagy Teleszkópja (VLT).

A hat galaxis a fekete lyuk körül helyezkedett el, amikor az Univerzum kevesebb, mint egymilliárd éves volt. Ez az első alkalom, hogy ilyen közeli csoportosulást sikerült megfigyelni időben ennyire közel az ősrobbanáshoz.

A felfedezés segít jobban megérteni a szupernagytömegű fekete lyukakat, melyek nagy sebességgel formálódnak és érik el hatalmas méretüket. Ilyen fekete lyuk található a Tejútrendszer középpontjában is.

Az új információk alátámasztják azt az elméletet, amely szerint a fekete lyukak gyors növekedésre képesek nagy, hálózatszerű szerkezetekben, melyek rengeteg gázt tartalmaznak - olvasható az EurekAlert tudományos portálon.

2Kutatásunkat főként az a vágy hajtotta, hogy megértsük ezeket a sok kihívást jelentő csillagászati objektumokat, a korai univerzum szupernagytömegű fekete lyukait. Ezek extrém rendszerek és jelenleg nem létezik jó magyarázatunk a létezésükre" - mondta el Marco Mignoli, a bolognai Nemzeti Asztrofizikai Intézet (INAF) kutatója, az Astronomy & Astrophysics című tudományos lapban bemutatott tanulmány vezető szerzője.

A VLT segítségével végzett új megfigyelések során látott galaxisok gázból álló kozmikus "pókhálóban" találhatók, mely több mint 300-szor nagyobb területet foglal el, mint a Tejútrendszer.

"A kozmikus háló szálai olyanok, mint a pókháló szálai. A galaxisok ott vannak és nőnek, ahol a szálak keresztezik egymást, a szálak mentén áramlik a gáz, mely táplálja a középpontban lévő fekete lyukat és a galaxisokat is" - fejtette ki Mignoli.

Az egymilliárd naptömegű fekete lyukkal rendelkező hálószerű szerkezetből a fény abból az időszakból érkezett hozzánk, amikor az Univerzum mindössze 0,9 milliárd éves volt - mondta a kutató.

A legelső fekete lyukak, amelyek valószínűleg az első csillagok összeomlásával keletkeztek, nagyon gyorsan növekedhettek, hogy az Univerzum életének első 0,9 milliárd évében elérjék milliárdnyi Nap tömegét. A csillagászok azonban nem tudtak magyarázatot adni arra, hogyan állhat rendelkezésükre elegendő mennyiségű "üzemanyag", mely lehetővé teszi, hogy ilyen rövid idő alatt hatalmas méretűre növekedjenek ezek az objektumok.

Az új felfedezés viszont magyarázattal szolgálhat: a "pókháló" és a benne lévő galaxisok elegendő gázt biztosítanak, mely szükséges ahhoz, hogy a központi fekete lyuk gyorsan szupernagytömegűvé váljon.

A nagy, hálózatszerű szerkezet kialakulásához a csillagászok szerint a titokzatos sötét anyag alkotta hatalmas úgynevezett haló lehet a kulcs. Ezek a láthatatlan anyagból álló nagy régiók vélhetően nagy mennyiségű gázt vonzottak a fiatal Univerzumban. A gáz és a sötét anyag együtt alkotja a hálószerű szerkezetet, melyben fejlődhettek a galaxisok és a fekete lyuk.

A most észlelt galaxisok a leghalványabbak közé tartoznak, melyeket a jelenlegi teleszkópok még képesek megfigyelni. A felfedezéshez több órán át tartó megfigyelésekre volt szükség az elérhető legnagyobb optikai teleszkópokkal, köztük a VLT-vel.

"Úgy véljük, csak a jéghegy csúcsát láttuk és az a néhány galaxis, melyet olyan távol, egy fekete lyuk körül felfedeztünk, csak a legfényesebbek" - mondta Barbara Balmaverde, az INAF csillagásza.

2023. Február 08. 07:32, szerda | Külföld

Rengeteg amerikai fegyvert vásárolnak a lengyelek

Az amerikai külügyminisztérium jóváhagyta rakétarendszerek eladását legfeljebb 10 milliárd dollár (mintegy 3700 milliárd forint) értékben Lengyelország számára - jelentette be az amerikai védelmi minisztérium kedden.

2023. Február 07. 13:53, kedd | Külföld

Ukrajnai háború - Sojgu: sikeres az orosz előrenyomulás Bahmutnál és Vuhledarnál

Sikeresnek nevezte a harci műveletek előrehaladását Artemivszk (Bahmut) és Vuhledar térségében kedden Szergej Sojgu orosz védelmi miniszter.

2023. Február 07. 07:41, kedd | Külföld

Fehér Ház: az Egyesült Államok nem keresi a konfliktust Kínával, de megvédi szuverenitását

Az amerikai hatóságok a felszínen és a tenger alatt is változatlanul gyűjtik a szombaton megsemmisített kínai információs léggömb darabjait - jelentett ki a Fehér Ház nemzetbiztonsági tanácsának kommunikációs koordinátora.

2023. Február 06. 13:17, hétfő | Külföld

Norvégia öt év alatt 75 milliárd koronával támogatja Ukrajnát

Norvégia a következő öt évben összesen 75 milliárd norvég koronával (2647 milliárd forint) támogatja majd Ukrajnát - jelentette be hétfőn az oslói kormány.